известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Каква е инфраструктурата за зареждане на електрически превозни средства?

Екип MyVe
Екип MyVe
07:02 | 07.02.2025
Време за четене: 03:45 мин.
Каква е инфраструктурата за зареждане на електрически превозни средства?

Обзор на типове зареждащи станции и развитието на мрежата в Европа

Развитието на пазара за електрически превозни средства (ЕПС) налага и изграждането на подобаваща инфраструктура за зареждане. Но какви са различните видове зареждащи станции и как функционират те, за да поддържат електромобилите в движение?

Развитие на инфраструктурата

С всяка година броят на ЕПС по пътищата на Европа нараства, което изисква и подобрение на мрежата за зареждане на батериите им. Без обширна обществена и домашна инфраструктура, новите модели биха били заплаха за себе си. С развитието на технологиите е необходимо и инфраструктурата да расте — както по брой точки за зареждане, така и в мощността, която могат да доставят. Това дава на шофьорите повече удобство и помага за дълготрайната употреба на превозните средства и техните батерии.

Растеж в Европа

Към края на първото тримесечие на 2024 година има регистрирани 818 819 обществени точки за зареждане в цяла Европа, според Европейската обсерватория за алтернативни горива. Въпреки това, тези точки не са равномерно разпространени.

Нидерландия има най-високия брой обществени точки за зареждане: 154 219, което представлява 18,8% от всички в Европа. Германия следва с 130 828 точки, което е 16%, а Франция е на трето място със 127 530 точки, или 15,6% дял.

По-малките пазари в Европа имат значително по-малко зарядни станции, като петте водещи държави — Нидерландия, Германия, Франция, Обединеното кралство и Белгия — заедно формират 66% от инфраструктурата за ЕПС на континента. Останалата част от 34% е разпределена сред 28 други държави в Европа.

Източноевропейските държави, макар и с по-малко зарядни точки, разполагат с по-висока обща мощност. Според доклада на Европейската обсерватория за алтернативни горива, тези държави демонстрират ефективността на фокуса върху високоскоростни зарядни точки.

Видове зарядни станции

Батериите на ЕПС могат да съхраняват само постоянен ток (DC). Следователно, всяка зарядна точка, която използва променлив ток (AC), ще генерира по-бавно зареждане, тъй като енергията трябва да бъде преобразувана от превозното средство.

Има четири типа зарядни станции: бавни, бързи, екпресни и ултрабързи. Бавните зареждащи станции предлагат мощност между 3.6 kW и 6 kW. Бързите станции доставят 7 kW или 22 kW променлив ток и често се срещат на паркинги на супермаркети или в търговски центрове. Експресните станции предоставят постоянен ток с мощност около 50 kW, а ултрабързите — 100 kW или повече, като обикновено се намират в сервизни станции.

Типове конектори за зареждане

С времето се създават много различни видове зареждащи конектори, но съществуват усилия за намаляване на техния брой до два основни за повечето превозни средства. Най-разпространено е използването на т.нар. тип 2 и комбинирана система за зареждане (CCS), като последната е подходяща за експресни и ултрабързи зарядни станции.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news

Свали мобилното приложение MyVe и ползвай всички услуги напълно безплатно:

Google Play Apple AppStore AppGallery
Споделете статията в: