Как се справят новите автомобили с избягването на челен сблъсък?

Новите тестове на автоматичното аварийно спиране разкриват големи подобрения
Тестовете на Института за застрахователна безопасност на пътищата (IIHS) показват, че автоматичните системи за аварийно спиране (AEB) в много нови автомобили могат по-добре да предотвратяват катастрофи при по-високи скорости. Резултатите показват значително подобрение в сравнение с тестовете от предходни години. Въпреки този напредък, няколко модела получиха оценки лоши оценки, като не успяха да избегнат катастрофи при по-висока скорост.
Водещи модели в последните тестове на IIHS за AEB
15-те автомобила с най-висока оценка "добър" в тестовете на IIHS са:
- 2024 Acura ZDX
- 2024-2025 BMW X5
- 2024-2025 BMW X6
- 2024-2025 Cadillac Lyriq
- 2024-2025 Chevrolet Blazer EV
- 2025 Genesis GV80
- 2024 Honda Prologue
- 2024-25 Hyundai Santa Fe
- 2024-25 Kia EV9
- 2024-25 Kia Sorento
- 2024-25 Lexus NX
- 2024-25 Mercedes-Benz E-Class с опционална система
- 2025 Subaru Forester
- 2025 Toyota Camry
- 2025 Toyota Crown Signia
„Избягването на катастрофи при по-висока скорост е ключово за намаляване на смъртните случаи, травмите и повредите на автомобилите,“ казва Дженифър Стокбъргър, директор на операциите в Auto Test Center на CR. „По-високата скорост означават също, че водачите имат по-малко време за реакция, а автомобилите изискват по-дълго време за спиране, така че допълнителната помощ от технологията има потенциала да осигури още по-голяма полза за шофьорите.“
AEB използва сензори за откриване на потенциален сблъсък и автоматично прилага спирачките, често по-бързо отколкото човешки водач би могъл, за да избегне инцидент или да намали неговото въздействие.
Възможности и ограничения на AEB системите
Въпреки опасността от сблъсъци с полуремаркета, AEB системите традиционно изпитват трудности в откриването им.
IIHS провежда тестове на AEB системи от 2013 година, но организацията въведе по-строги стандарти миналата година за по-добро изследване на видовете катастрофи, които по-вероятно могат да наранят или убият хора. Новите тестове се провеждат при по-високи скорости— 50, 60 и 70 км/ч, като включват мотоциклет и полуремарке като цели, освен пътническа кола, тъй като много по-ранни AEB системи не успяваха да ги открият.
В първия кръг от тестове по новата методология, само едно превозно средство—2023-2024 Subaru Forester—постигна най-високата оценка "добър". Тази година, 22 превозни средства получиха оценки "добър" или "приемливо" в новите тестове.
„Броят на превозните средства, които постигат "добри" и "приемливи" оценки в такъв нов тест, е впечатляващ,“ казва Стокбъргър. „Това говори за това колко бързо се подобрява технологията и ползата за потребителите в ситуации, където рискът от катастрофи е по-висок.“
Нива на защита и препоръки за безопасност
Въпреки това, нивото на защита варира. 2023-2024 Ford Expedition получи "приемлива" оценка, докато 2024 Audi Q7 и Q8, Buick Envista, 2023-2024 Chevrolet Tahoe, 2024 Chevrolet Trax, 2024-2025 Kia Seltos и 2024-2025 Nissan Altima - получиха "лоша" оценка. Всички превозни средства с "лоша" оценка удариха цел- мотоциклета при 31 км/ч, а повечето не забавиха достатъчно за пасажерски автомобил при 37 км/ч.
„Мотоциклети са специална зона на загриженост, тъй като за разлика от пасажерите в автомобили, мотористите имат малко защита от травми при катастрофи,“ заявява в писмено изявление президентът на IIHS, Дейвид Харки.
Ролята на националната администрация за безопасност на пътищата
Националната администрация за безопасност на пътищата (NHTSA) в САЩ наскоро финализира правило, което ще изисква всички превозни средства да имат AEB системи, способни да избягват сблъсъци при скорости до 100 км/ч и да откриват пешеходци независимо от условията на осветление до 2029 година. Въпреки това, през януари 2025 година, професионална организация в автомобилната индустрия заведе дело срещу NHTSA, като заяви, че новият стандарт е технологично непостижим. В отговор NHTSA отложи датата на влизане в сила на правилото, като част от общо правителствено забавяне на регулациите, което застрашава безопасността, тъй като някои системи AEB на превозните средства изостават от други, казва Купър Лор, старши анализатор за транспорт и безопасност в Consumer Reports.
„За съжаление, висящото дело заплашва да забави напредъка по време, когато повече от 40,000 живота се губят на пътищата в САЩ всяка година,“ казва той. „Потребителите трябва да могат да се доверят, че всяка нова кола, която купуват, ще бъде с надежден и защитен AEB, както е с обезопасителни колани и въздушни възглавници.“
При избора на следващата нова или употребявана кола, ви насърчаваме да приоритизирате модел, който притежава AEB и който е доказал неговата полезност в реални тестове.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
