Как работи термостатът – ключов елемент за здравето на двигателя
Как да поддържаме охладителната система на двигателя, за да избегнем скъпи ремонти
Охладителната система на двигателя с вътрешно горене е един от ключовите компоненти в моторния отсек. Често обаче я забравяме, оставяйки я на произвола на времето и фабрично вградената надеждност. Пренебрегването на тази система може да доведе до прегряване на двигателя, увеличаване на разхода на гориво и дискомфорт за пътниците. Резултатът често е скъпи ремонти, които могат да бъдат избегнати с навременна поддръжка.
Какво представлява охладителната система?
Всеки двигател с вътрешно горене се нагрява по време на работа, като работната температура обикновено надвишава 90 градуса. Само въздушно охлаждане не е достатъчно, затова са монтирани радиатор(и), вентилатор(и), тръби, помпа, задвижвана от ремък и разпръскваща антифриз, разширителен съд и термостат.
Функция на термостата
Охладителната система работи така, че позволява на двигателя да загрее до работна температура и след това го предпазва от прегряване. Термостатът реагира на температурата на охлаждащата течност и регулира циркулацията на антифриза. При достигане на определена температура, термостатът се отваря и охлаждането започва да циркулира в големия кръг, охлаждайки двигателя.
Проблеми с термостата
С времето термостатът може да се повреди. Ако термостатът се затвори и не се отваря, охладителната система ще работи само в режим на загряване, което може да доведе до прегряване на двигателя. Ако термостатът остане отворен, двигателят ще загрява много бавно, което води до повишен разход на гориво и натрупване на отлагания по вътрешните стени на двигателя.
Симптоми на дефектен термостат
Повреден термостат може лесно да се открие с помощта на приборите на таблото. Ако забележите повишен разход на гориво или дълго време за загряване на купето, вероятно проблемът е в термостата. Редовната поддръжка и проверка на охладителната система могат да предотвратят сериозни проблеми и скъпи ремонти.