известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Как Porsche навлезе в турбо ерата: история и иновации

Екип MyVe
Екип MyVe
10:52 | 16.09.2024
Време за четене: 04:30 мин.
Как Porsche навлезе в турбо ерата: история и иновации

Porsche и първите турбокомпресори в състезателните автомобили

Porsche беше един от първите производители на автомобили, които приеха турбокомпресорите, като основният мотив беше състезанията.

Първият турбокомпресорен Porsche беше 917

General Motors въведе автомобилите с турбокомпресори в началото на 60-те години, но Porsche не последва примера до началото на 70-те. Целта не беше да се продават автомобили за пътя, а да се създадат конкурентни състезателни автомобили след значителна промяна в правилата на Световното първенство за производители, което включваше и 24-те часа на Льо Ман.

Успехът на Porsche в Льо Ман

Porsche спечели първата си обща победа в Льо Ман през 1970 г. с 917 и повтори успеха си през 1971 г., както и спечели Световното първенство за производители и двете години. Но през 1972 г. регулаторният орган ограничи обема на двигателя до 3.0 литра. Вместо да се адаптира към по-строгите европейски правила, Porsche реши да се насочи към по-малко регулирания Канадско-Американски Challenge Cup, по-известен като Can-Am.

Преходът към Can-Am и турбокомпресорите

Can-Am предлагаше различно предизвикателство. Най-конкурентните отбори използваха масивни 8.0-литрови V-8 двигатели, така че Porsche трябваше да замени атмосферния 4.5-литров плосък 12-цилиндров двигател, използван до този момент. Инженерите разгледаха V-16, но той се оказа твърде тежък и компрометираше управлението, така че решиха да турбокомпресират съществуващия 12-цилиндров двигател.

Разработката на турбокомпресорния двигател

Екип, ръководен от легендарния шеф на разработка на двигатели на Porsche, Ханс Мецгер, инсталира два турбокомпресора на 4.5-литровия плосък 12-цилиндров двигател, увеличавайки мощността до 985 к.с. Разработката беше в рязък контраст с високотехнологичния свят на съвременните моторни спортове. Турбокомпресорите бяха доставени от доставчик, който преди това работеше с двигатели за камиони, а тестовете се състояха в свързване на турбокомпресорите към колони с живак за измерване на налягането на буста.

Дебютът на турбокомпресорния Porsche 917

Йо Сифер направи първите обиколки с турбокомпресорния Porsche 917—отворената версия, наречена 917/10 Spyder—на 30 юли 1971 г. и бързо откри феномена на турбо закъснението. Това закъснение, което се случва, когато шофьорът натисне педала на газта, но трябва да изчака да се натрупа буст преди да се случи нещо, беше вътрешна слабост на ранните турбокомпресорни автомобили. Инженерите добавиха клапан за да се справят с това.

Успехите и наследството на турбокомпресорите

917/10 направи своя състезателен дебют в канадския Mosport Park (сега Canadian Tire Motorsport Park) на 11 юни 1972 г. Марк Донохю подобри рекорда на обиколка с четири секунди, но механични проблеми го ограничиха до второ място. 917/10 бързо натрупа много победи, доставяйки шампионата на Can-Am за 1972 г., преди да бъде заменен от 917/30 Spyder за 1973 г.

С турбокомпресорен 5.4-литров плосък 12-цилиндров двигател, произвеждащ 1072 к.с., 917/30 се оказа толкова доминиращ, че понякога е обвиняван за смъртта на серията Can-Am (кризата с нефта през 1973 г. и рецесията също са вероятни фактори). Porsche след това се насочи към разработването на турбокомпресорни състезателни автомобили, базирани на 911, което от своя страна доведе до първия 911 Turbo автомобил за пътя, пуснат преди 50 години.

911 Turbo и състезателните автомобили, които го предшестваха, направиха турбокомпресорите синоним на Porsche. Днес дори електрическите автомобили носят значката Turbo като почит към това наследство.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news
Споделете статията в: