известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Как новите спирачни накладки намаляват фините прахови частици

Екип MyVe
Екип MyVe
23:12 | 30.08.2024
Време за четене: 04:20 мин.
Как новите спирачни накладки намаляват фините прахови частици

Евро 7 стандартът намалява фините прахови частици от спирачките

Стандартът Евро 7 е първият, който взима под внимание и фините прахови частици, генерирани при износването на спирачките. Но на пазара за авточасти отдавна има спирачни дискове и накладки, които позволяват значително намаляване на този тип замърсяване.

Екологичният проблем с фините прахови частици

Екологичният проблем с фините прахови частици ни е познат отдавна. От 1993 г. насам все по-строгите европейски стандарти за вредните емисии гарантират успешно намаляване на замърсяването с ФПЧ – или поне на тези, които се образуват при изгарянето на гориво в двигателите. Замърсяването с PM (съкращението идва от английския термин Particular Matter), което създават гумите и спирачките, дълго време не беше взимано под внимание – и затова до ден-днешен стойностите му си остават високи.

Опасностите от PM 2,5

За особено опасни се считат ФПЧ PM 2,5, които съдържат предимно елементи с диаметър под 2,5 микрометра. Те могат да достигнат до алвеолите в белите дробове и да благоприятстват или директно да причинят сърдечно-съдови заболявания и рак на белия дроб.

Ограничения за фините прахови частици и при електромобилите

Според Федералната агенция за околната среда в Германия от около десет години най-много частици PM 2,5 в сухопътния трафик вече не идват от отработените газове на двигателите с вътрешно горене, а се образуват при износването на гумите, пътните настилки и спирачните накладки. Затова и сега стандартът Евро 7 се фокусира именно върху спирачките и гумите, чието замърсяване за първи път ще бъде следено и при електромобилите. При спирачките обаче ще се вземат предвид частиците PM-10. Измерванията показват, че спирачните накладки, които постигат по-ниски емисии, също отделят дори по-малко фини прахови частици (PM 2,5).

Приложение на новите разпоредби

Новите разпоредби ще се прилагат за нови модели (с ново типово одобрение) от края на 2026 г. и за всички нови автомобили от края на 2027 г. По-строги гранични стойности ще се прилагат при изцяло електрически автомобили, отколкото при моделите на ДВГ. В крайна сметка електромобилите могат да използват електрическите си двигатели и като генератори и с тяхна помощ да спират. За всички останали видове задвижвания ще се прилага нормата от 7 мг/км за PM-10.

Анализът разкрива с колко могат да бъдат намалени ФПЧ

На практика тези стойности вече могат да бъдат постигнати дори днес, както разкрива анализ на ADAC от 2021 г. При него са установени емисиите от спирачка на предно колело. Следователно показаните стойности трябва да бъдат умножени по две, но не и по четири, тъй като задните спирачки, които са подложени на значително по-малко натоварване, отделят по-малко прах.

Макар само един производител (ATE) да пада под бъдещите гранични стойности, други Aftermarket-доставчици също предлагат в своята гама спирачни накладки, които в комбинация с подходящите дискове генерират значително по-малко частици PM-10 от компонентите, с които производителите оборудват моделите си фабрично. Целта на разработките обаче не е била конкретно да се намалят вредните за здравето ФПЧ, а по-скоро да се постигне по-добра ефективност при спиране или джантата да не се зацапва – което предполага, че все още има сериозен потенциал за намаляване на РМ.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news
Споделете статията в: