Как новите асистенти за шофиране с ограничения повишават безопасността на пътя?
От 7 юли 2024 г. новорегистрираните превозни средства в ЕС ще трябва да бъдат оборудвани с допълнителни системи за подпомагане на шофирането. Тези системи станаха задължителни за новите видове превозни средства преди две години. Според най-големия немски автоклуб ADAC, асистентите за шофиране играят важна роля за повишаване на активната безопасност на пътя.
Новите системи включват интелигентен асистент за скорост (ISA), който предупреждава акустично, визуално или на допир при превишаване на максималната скорост; светлина за аварийно спиране, която предупреждава следващите превозни средства за силно забавяне; асистент за движение на заден ход, който предупреждава водача за хора и предмети зад автомобила; асистент за аварийно спиране, който автоматично разпознава опасна ситуация и спира автомобила, за да избегне или смекчи сблъсък; и предупреждение за напускане на лентата, което се намесва, ако превозното средство напусне лентата и има риск от сблъсък.
Въпреки това, редовно провежданите тестове от ADAC разкриват слабости в тези системи. Например, системите за поддържане на лентата понякога работят против желанията на водача, а асистентите за заден ход не винаги разпознават обекти, които са очевидни за зрителя. Освен това, интелигентният асистент за скорост (ISA) все още не е достатъчно тестван и зрял, като често допуска грешки при откриване на максимално допустимата скорост и предизвиква постоянни предупреждения.
ADAC призовава производителите да пускат на пазара само добре разработени системи и редовно да актуализират софтуера, за да оптимизират функциите. Също така е важно клиентите да бъдат информирани за функциите на асистиращите системи и да ги изпробват по време на тест драйв. Потребителите трябва да познават възможностите и ограниченията на системите и да знаят кога и как да ги изключват, за да се осигури максимална безопасност.
Въпреки някои слабости, ADAC подчертава значението на тези системи за повишаване на безопасността на пътя, като рутинното им изключване представлява пропилян потенциал за безопасност.