известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Как колата може да ни откаже от заседналия живот

Екип MyVe
Екип MyVe
15:21 | 17.02.2021
Време за четене: 05:35 мин.
Как колата може да ни откаже от заседналия живот

Шофирате дълго и усещате мъчителна болка в гърба. Ако това ви успокоява, повечето шофьори се сблъскват със същото неприятно усещане. Дали става дума за сковаването, след което трудно се изсулвате от колата, или за онези „бръснарски ножчета“, които методично и безмилостно кълцат долната част на гърба ви във всички посоки –  това е увреждане на гръбначния стълб, което предизвиква болки в лумбалните прешлени. И се дължи най-вече на заседналия ни начин на живот.

Продължителното седене зад волана може да засили болката, защото предизвиква напрежение в мускулите и смачкване на междупрешленните дискове.

Няколко са причините, които водят до дискомфорта в кръста, гърба и раменете.

Ускоренията – те са коренът на проблема. Гравитационното ускорение оказва постоянен натиск върху междупрешленните дискове. В колата към гравитацията се добавят ускоренията в предната, задната и страничните оси. Ускоренията принуждават мускулите да правят постоянни корекции, за да поддържат баланса си, гръбначният стълб страда.

Вибрациите от механиката на автомобила или от пътя също са източник на болката.

Позата, в която шофирате - еднакво лошо е да седите под остър ъгъл, приведени над волана, или под голям ъгъл, сякаш прилегнали на канапето вкъщи. Неподходящата поза е предизвикателство за мускулите… и болка.

Предишно заболяване – дискова херния, сколиза, остеоартрит. Дори и кратко пътуване може да натовари крехкия човешки гръб.

Изборът на подходящ автомобил има съществено значение за доброто състояние на гърба. Колата трябва да ви е по мярка, така че да не се усуквате, докато седите в нея. Високите коли като миниван, кросоувър и джип предлагат предимство в този смисъл.

За да избегнете потенциалните травми за гърба, които натискането на съединителят и преминаването през предавките могат да причинят, изберете автоматична скоростна кутия.

Що се отнася до амортисьорите, окачването трябва да осигурява комфорта на пътниците или да е адаптивна система, която може да променя характеристиките си според състоянието на пътя.

Готино е колата да е с големи джанти. Но си има и недостатъците – колелото е по-тежко, следователно двигателят го завърта по-трудно, разходът на гориво се увеличава, динамиката и окачването се влошават.  

Седалката има значение, да! Гърбът ви и вие ще останете доволни, ако седалката ви обгръща и ако има странични подвижни елементи с електрическо регулиране, за да направите микрорегулировка, която ще отнеме напрежението от тялото. Регулируемите подлакътници са категоричен плюс. Седалките с отопление също са добра инвестиция за отпускане на мускулите. Лумбалните опори в някои от моделите трябва да бъдат правилно нагласени според гърба ви – ако не са добре регулирани, те могат да нанесат повече щети. И забравете за масажната функция, която е по-скоро скъпа джаджа, отколкото пробив в борбата с болките в кръста.

Комфортът в колата обаче не ви осигурява пълно избавление от проблемите с гърба.

Време е да се заемете със себе си. Преди да натиснете газта, направете няколко упражнения за загряване и разтягане. Така ще ограничите мускулното напрежение. После внимавайте как сядате, за да не се усучете. Приберете краката един до друг и се завъртете плавно и равномерно, докато се навеждате, за да влезете в колата. Така ще ограничите стреса за тялото от въртенето на краката и таза спрямо гърба. Добрият наклон на седалката е около 110°. Регулирайте седалката така, че коленете да останат леко свити, когато натискате педала. После регулирайте волана, така че когато протегнете ръце, китките ви да опират в горната му част. Сега вече затегнете колана. Спортното каране не предпазва долната част на гърба ви от болка. Напротив. Спокойното каране ще намали различните ускорения и натиска върху вашия и на спътниците ви гръбначен стълб.

Впрочем за спътниците ви е дори по-трудно да се защитят от болката в гърба. Техните тела реагират със закъснение на промените в движението, което увеличава рисковете за гръбнака.

И за вас, и за тях е добре да предвидите почивка на всеки два часа масимум. В почивката се разходете и се разтегнете.

И сега, ако някой ви каже, че колата е най-мързеливото средство за придвижване, можете да го опровергаете. Точно тя може да ви накара да се откажете от обездвижения живот. Редовната физическа активност е условие за комфортно шофиране без болка. Опитайте!

Споделете статията в:

Свързани статии