известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Как автономните системи за шофиране създават фалшиво спокойствие и разсеяни шофьори

Екип MyVe
Екип MyVe
18:19 | 23.09.2024
Време за четене: 02:52 мин.
Как автономните системи за шофиране създават фалшиво спокойствие и разсеяни шофьори

Развитие на асистиращите системи в автомобилите и повишените рискове

С времето асистиращите системи в автомобилите се развиха значително и днес са много по-прецизни и разнообразни. Но все по-добрите технологии носят и рискове. Това показва и проучване на американския Застрахователен институт по магистрална безопасност (IIHS), който е направил тестове с 43-ма доброволци. Те са се съгласили да бъдат наблюдавани в продължение на четири седмици, докато използват автомобилите си, съобщава InsideEVs.

Методология на проучването

Доброволците са разделени на две групи. 29 от тях са използвали Volvo S90 от 2017 г. с Pilot Assist. Други 14 са използвали Tesla Model 3 от 2020 г. с Tesla Autopilot. Нито един от доброволците не е имал кола с подобни системи и не е използвал такива технологии досега.

Резултати от тестовете

И двете коли имат асистиращи и автономни системи, които изискват постоянното внимание на шофьора. Целта на проучването е да провери поведението на шофьорите, докато системите са активирани. Шофьорите на Tesla са регистрирали 3858 предупреждения от автомобила, че трябва да внимават. Това е равно на едно предупреждение средно на всеки 5 км. Шофьорите са реагирали в рамките на 3 секунди след сигнала и са докосвали волана.

Шофьорите с Volvo също са били разсеяни. Те са били разсеяни средно през 30% от времето, което според IIHS е прекомерно голям дял. Когато шофьорите знаят, че има активни асистиращи и автономни системи, те са по-склонни да се разсейват. Проучването открива, че през това време шофьорите често започват да използват телефоните си, да се хранят или да се гримират.

Промени в поведението на шофьорите

Анализът показва още, че колкото повече хората използват подобни системи, се увеличава честотата и продължителността на разсейването. Много от шофьорите дори с времето научават кога системата ще издаде предупреждение и предприемат минимални действия, за да предотвратят прекомерни сигнали и ограничения.

„Резултатите ни показват как хората се учат. Ако ги обучим да мислят, че да внимават означава да докосват волана от време на време, те ще правят точно това. И в двата теста шофьорите адаптираха поведението си, за да могат да вършат повече разсейващи ги дейности. Това демонстрира, че частичните автономни системи се нуждаят от повече защити, за да не се злоупотребява“, казва президентът на IIHS Дейвид Харкли.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news
Споделете статията в: