известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Карти
Назад

Изследване на Atlas Public Policy отчита по-ниски седемгодишни разходи за EV

Екип MyVe
Екип MyVe
16:00 | 29.08.2025
Време за четене: 03:37 мин.
Изследване на Atlas Public Policy отчита по-ниски седемгодишни разходи за EV

Защо общата цена на притежание не е всичко

Richard Thaler, лауреат на Нобелова награда и баща на поведенческата икономика, твърди, че хората рядко действат напълно рационално. Това личи и при покупките на електромобили (EV). Въпреки статистическите ползи, мнозина все още избират автомобили с вътрешно горене.

Какво показва изследването на Atlas Public Policy

„Нашите резултати показват, че във всички, освен един случай, електромобилите днес носят спестявания на собствениците спрямо сходен бензинов модел за седем години.“ — Atlas Public Policy.

Изследването изчислява общата цена на притежание (TCO), включваща покупна цена, остатъчна стойност, гориво или ток, поддръжка, застраховка, данъци и такси. Примери:

  • Nissan Leaf 2025 срещу Toyota Corolla 2025: нетна полза от 2 098 USD.
  • Chevrolet Equinox EV 2025 срещу бензинов Equinox: нетна полза от 9 463 USD.
  • Изключението: Ford F-150 Lightning 2024 носи загуба от 2 458 USD спрямо F-150 XLT 2025.

Corolla струва 22 235 USD, а Leaf — 28 140 USD. Разликата от 5 905 USD е осезаема при подписване на договора за кредит. Подобно е и при двата Equinox модела, където електрическата версия е с 5 000 USD по-скъпа. Месечните вноски и по-високите застрахователни премии започват веднага, докато TCO спестяванията се усещат години по-късно.

„Зареждането на EV е около 3 пъти по-евтино от пълнене на резервоар при сходен автомобил.“ — Electric Vehicle Nation.

Спестяването важи основно за домашно зареждане на битови тарифи. При пътуване и употреба на DC бързи зарядни цената се доближава до тази на бензина. Зареждането също изисква повече време от петминутното пълнене на резервоар и често налага допълнителни разходи за домашна инсталация.

Данъчни стимули и динамика на пазара

Cox Automotive отчита, че през юни ценовата разлика между EV и автомобили с ДВГ плюс хибриди е 8 785 USD, въпреки рекордните стимули, равни на 14,8 % от средната трансакционна цена. Тези субсидии обаче могат да отслабнат, което ще увеличи разликата.

Поведенческите фактори

Купувачите се интересуват от тук и сега. Добрите седемгодишни прогнози невинаги компенсират:

  1. По-високата първоначална цена.
  2. Неудобствата при зареждане извън дома.
  3. По-скъпата застраховка.

Без силен, осезаем аргумент днес, мнозина ще продължат да избират традиционни автомобили.

Числата показват, че електромобилите могат да бъдат по-изгодни в дългосрочен план. Поведенческата икономика обаче напомня, че решенията рядко са чисто математически. Докато първоначалната цена, логистичните пречки и навиците не бъдат адресирани, преходът към електрическа мобилност ще остане по-бавен от очакваното.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news

Свали мобилното приложение MyVe и ползвай всички услуги напълно безплатно:

Google Play Apple AppStore AppGallery
Споделете статията в: