известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Искания за по-ниски застраховки, но избягват свързване с НАП?

Екип MyVe
Екип MyVe
10:58 | 21.11.2024
Време за четене: 05:47 мин.
Искания за по-ниски застраховки, но избягват свързване с НАП?

Масово таксиметровите апарати не са свързани с НАП

На 20 ноември таксиметрови шофьори в големи градове излязоха на протест, блокирайки основни булеварди и магистрала "Тракия". Причината за недоволството им са високите цени на застраховка „Гражданска отговорност“. Шофьорите твърдят, че годишните премии са нараснали значително, като някои компании искат между 1500 и 4000 лв. за полица, която преди е струвала около 300 лв.

На фона на тези искания обаче, браншът остава с нерешен проблем – масовото несвързване на таксиметровите апарати със системата на НАП. Липсата на прозрачност и изсветляване на сектора поражда въпроси за справедливостта на претенциите им и отражението върху държавния бюджет.

Защо „Гражданска отговорност“ поскъпва?

Таксиметровите превозни средства са обективно по-рискови от личните автомобили. Основната причина е значително по-дългото време, което те прекарват в движение – до 18-20 часа на ден, често с двама шофьори, споделящи един и същ автомобил. Според данни на застрахователи, честотата на щетите при такситата е 20 пъти по-висока от тази на личните автомобили. Това неминуемо води до по-високи премии за покриване на щетите.

Таксиметровите организации оспорват тези данни, твърдейки, че техните шофьори са по-опитни и участват в по-малко инциденти.

„Не може застрахователите да третират таксиметровите автомобили като рискови, когато е видно, че шофьорите им са по-отговорни,“ заяви Кирил Ризов от съюз „Такси“ пред БНР.

Въпреки това статистиката на застрахователите показва обратното.

Несвързаните апарати: Пречка за прозрачността

От средата на 2022 г. всички таксиметрови апарати трябваше да бъдат свързани със системата на НАП. Въпреки това, значителна част от тях все още не са свързани, което води до загуби за хазната и липса на контрол върху реалните приходи в сектора. 

Припомняме изказване от 2023 година на Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, който заяви пред bTV:

„Попитайте ме дали има един автомобил със свързан таксиметров апарат. Това са огромни загуби и демонстрация на липса на контрол.“

Георгиев допълни, че тази практика компрометира както таксиметровите компании, така и държавата.

Тази липса на прозрачност поставя въпроси: Как таксиметровият сектор може да настоява за по-ниски разходи, когато самият той избягва да изпълнява законовите си задължения? Изсветляването на бизнеса чрез свързване на апаратите с НАП би довело до повече приходи за държавата и би създало предпоставки за по-справедливо разпределение на разходите.

Един от основните проблеми в таксиметровия бранш е възможността шофьори да работят от чуждо име, коментира още Георгиев през 2023 година.

„Този таксиметров водач работи за собствена сметка от чуждо име. Няма такова животно в света - само в България,“ посочи той.

Асоциацията призовава за премахване на тази практика и въвеждане на по-строги регулации.

Според Георгиев, таксиметровата дейност трябва да бъде организирана от лицензирани фирми, които разполагат с гаражи и назначени служители за извършване на предпътен и следпътен контрол. Това би осигурило по-добра безопасност и прозрачност в сектора.

Протести и апокалиптични сценарии

Протестите на таксиметровите шофьори предизвикаха сериозен хаос в градовете, като блокираха основни пътни артерии. Според тях повишените премии ще доведат до увеличени разходи за пътувания, което ще навреди на клиентите им. Въпреки това, анализи показват, че дори значително увеличение на застраховката би довело до незначителен ефект върху цените на услугите – около 20-30 стотинки на пътуване.

Вместо да се съсредоточат върху реални решения, протестиращите отправят искания за тавани на цените, замразяване на застраховките и дори директна намеса на държавата. Подобни мерки обаче противоречат на пазарните принципи и европейските регулации.

Какво е бъдещето за таксиметровия бранш?

Експерти посочват, че въвеждането на системата „бонус-малус“ би било ефективно решение. Чрез нея цената на застраховката ще се базира на поведението на водача, а не на предназначението на автомобила. Това обаче е дългосрочна мярка и няма да разреши моментното напрежение.

Таксиметровите компании трябва да осъзнаят, че изсветляването на бизнеса е ключово за дългосрочната стабилност на сектора. Свързването на апаратите с НАП и спазването на законите ще доведат до по-голямо доверие от страна на клиентите, по-високи приходи за държавата и по-добри условия за всички участници на пазара.

Въпросът остава: Могат ли таксиметровите компании да намерят баланс между правата, които искат, и задълженията, които избягват? Отговорът ще определи бъдещето на сектора.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news
Споделете статията в: