HELP! – 2/3 от 2022
Не е до „глупавия сезон“, нещата са в порядък по-сериозни
Този път категорично нямах колебание как да подредя прегледа на месец август, защото на помощ се притекоха събития, които на пръв поглед нямат връзка, но са част от по-сериозен, пряко касаещ ни, контекст. Да караме наред.
В рамките на последните седем дни от месец август американският щат Калифорния, който е с претенциите да бъде едновременно най-големият автомобилен потребител и авангард на американската четириколесна култура, обяви новата регулация на CARB (California Air Resources Board), според която от 2035 г. всички продавани в щата автомобили не бива да отделят парникови газове от типа на въглероден двуокис, а пътят до тази дата е осеян с междинни цели, започващи от 2026-а.
Само шест дни по-късно независимият калифорнийски мрежов оператор, поддържащ щатската електропреносна мрежа, издаде серия от бюлетини, предупреждавайки за „екстремна жега“ по време на празничния уикенд за Деня за труда, която „вероятно ще натовари мрежата с повишено енергийно потребление“. В тази връзка от оператора помолиха гражданите доброволно да намалят електроенергийното си потребление, избягвайки „използването на големи уреди и зареждане на електрически превозни средства“ по време на пиковото потребление от 16 до 21 часа. Дотук добре: това далеч не е първото подобно предупреждение, което и незабавно бе осмяно като „шега“ от републиканци в Камарата на представителите, а сложени едно до друго, двете съобщения спокойно биха могли да влязат в категорията най-луда двойка водещи автомобилни новини от седмицата.
Буквално по същото време недоволни собственици на Tesla обявиха гладна стачка с надеждата да обърнат внимание върху хроничните проблеми с качеството на колите си, лошата комуникация с клиентите и примитивното ниво на сервизно обслужване в хладния норвежки електромобилен рай . Емблематичното подреждане на колите им, с които изписаха HELP, обиколи света, но не това е най-същественото, а обстоятелството, че с дните, в които на привилегированата електромобилна емблема изглежда й бяха прощавани всякакви груби фалове в името на едната религиозна въглеродна праведност изглежда свършено. Дали и какво точно ще благоволи да отговори Свети Илон на въстанническата си скандинавска конгрегация тепърва има да четем.
Събития като тези те карат неволно да се сещаш за „Дизелгейт“. Да, той бе грешка и виновниците си платиха (и все още плащат) скъпо. Най-просто казано, тяхното престъпление се изразяваше в това, че лабораторните емисионни тестове показваха едно, а в действителност те бяха нещо друго. И да, това нарушава правителствените регулации и води до големи глоби и затвор, а системата показа, че работи.
А сега си помислете за сценарий, при който се твърди, че емисиите при шофиране са едно, а всъщност са съвсем друго, само че този път в измамата са намесени правителствата. Е, при такова положение проблем няма, защото правилата не се нарушават и представлява точно описание на ситуацията при „превозните средства с нулеви емисии“, определяни като 0 CO2. И тъй като никой не си навлича проблем по този начин, последствията биха могли да бъдат много по-лоши от „Дизелгейт“. Защо? Защото не следват проверки и баланси: просто голямо производство на CO2 се замита под прословутия килим.
И така възниква логичният въпрос: предстои ли „Батериягейт“? И отговорът е, че...
Прочетете цялата статия на следния линк: https://kaloyanjelev.blogspot.com