GM твърди, че може да продава вашите данни, защото шофирате по обществени пътища

Правна битка за контрол над данните за шофиране
Според актуални сведения, General Motors (GM) е изправена пред многослоен съдебен спор. Той твърди, че автомобилният производител от Детройт неправомерно е събрал и продал данни за шофиране на клиентите си без тяхно съгласие. GM твърди, че подобни действия не нарушават личната неприкосновеност, защото шофирането се извършва на обществени пътища.
Обществени пътища и лична неприкосновеност
GM настоява, че в повечето щати не се признават искове за нарушаване на личната неприкосновеност чрез наблюдение на обществено поведение. Така например, в Джорджия наблюдението на някого на публично място не се счита за нахлуване в личното пространство. Много щати следват принципите на Restatement of Torts, които посочват, че наблюдението на обществено поведение не представлява нарушение на личната неприкосновеност.
„Шофирането включва местоположението на автомобила, маршрути, събития на спиране и скорост, които се случват на обществени платформи“, заявява GM.
Plaintiffs, които съдят GM, изтъкват, че те имали „разумни очаквания за неприкосновеност“ на поведението им при шофиране. GM контрира, че пътната мрежа е публична, изтъквайки, че това поведение може да бъде наблюдавано от всички.
LexisNexis и Verisk, които закупиха данните за шофиране от GM и също са ответници, също заявяват, че няма значими очаквания за неприкосновеност на поведението на път.
Друга страна обвинява GM в нарушение на Закона за електронните комуникации, Закона за съобщенията и Закона за компютърните измами и злоупотреби. Програмата на GM Smart Driver, която събираше данни за шофиране, е преустановена през април 2024 г.
Съвременното ниво на наблюдение означава, че трудно може да се укрие каквото и да било. Като се има предвид международното право, често се изтъква, че шофирането е привилегия, а не право и че държавата може бързо да отнеме лиценз при нарушение на закона.
Сега вашето превозно средство може да записва всяко нарушение, без значение дали е направено нарочно или не. Тези данни могат да бъдат предоставени на застрахователни компании, което от своя страна може да увеличи застрахователните ви премии.
„Ако тези данни биват събирани и използвани срещу вас, каква е ползата от шофирането?“
Тъй като теми като личната неприкосновеност и публичният контрол продължават да се обсъждат, съдебният спор около GM може да има дългосрочни последствия върху правата на потребителите и автомобилната индустрия.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
