Главният изпълнителен директор на Stellantis твърди, че автомобилната индустрия е в режим на оцеляване
Stellantis среща трудности на американския пазар
Stellantis се изправя пред сериозни проблеми в Съединените щати, където дилърите не са особено доволни от ситуацията с „влошаващите се“ американски марки, което води до продължаваща „катастрофа“. Автомобилният конгломерат, резултат от сливането на FCA и PSA, среща различни проблеми в Европа. Регулаторите натискат автомобилните производители да продават повече електромобили, но правителствата намаляват или премахват стимулите. Това поставя Stellantis (и конкурентите им) в трудна ситуация, тъй като електромобилите остават значително по-скъпи от бензиновите коли.
Нови изисквания за емисиите от 2025 г.
Автомобилните производители, активни в Европа, ще трябва да намалят още повече емисиите на своите автопаркове от 2025 г. Ако не го направят, рискуват огромни глоби. Декарбонизирането на автопарка може да се постигне с по-чисти двигатели с вътрешно горене и по-голямо разнообразие от хибриди, но съществените ползи идват от продажбата на повече електромобили.
Постигане на ценова паритетност
„За да оцелеем, трябва да постигнем ценова паритетност между електрическите и термичните автомобили, но тук се отваря нова глава. Ние оперираме в географски регион, изпълнен с хаос и е трудно да правим прогнози. Правителствата решиха да намалят стимулите за покупка и това задържа пазара.“
Забавяне на пазара на електромобили
Пазарът на електромобили в Европа се забавя, до такава степен, че производството на Fiat 500e беше спряно за четири седмици поради слабо търсене. Пазарният дял на напълно електрическите автомобили намаля през първите седем месеца на 2024 г. в Европейския съюз (плюс Великобритания и страните от ЕАСТ), от 14.3% на 13.8%, според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Готовност за новите регулации
Въпреки тези препятствия, Tavares не иска ЕС да забавя новите цели за CO2. Той заяви пред Agence-France Presse, че „би било сюрреалистично да се променят правилата сега.“ В интервюто си с италианските ни колеги, главният изпълнителен директор заяви, че Stellantis е взел всички необходими мерки, за да се справи с по-строгите регулации: „Моите автомобили са готови, моите хора са готови и нашите фабрики са готови. Защо да забавяме? Дали глобалното затопляне вече не е проблем? В момента половината от Португалия гори.“
ЕС все още иска да забрани продажбата на нови автомобили, които генерират вредни емисии от 2035 г., но вероятно ще позволи тези с двигатели с вътрешно горене, които работят на въглеродно-неутрални синтетични горива. Каквото и да се случи в Европа, ще има глобални последици. Невъзможността да се продава модел с бензинов двигател в ЕС може да доведе до неговото изчезване в целия свят, ако не се постигнат икономии от мащаба.