известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Германия и Италия искат промени в екостандартите на ЕС за автомобили

Екип MyVe
Екип MyVe
20:37 | 25.09.2024
Време за четене: 05:52 мин.
Германия и Италия искат промени в екостандартите на ЕС за автомобили

Германският министър на икономиката призова за по-бързо преразглеждане на стандартите за CO2

Германският министър на икономиката Роберт Хабек (Зелените) се присъедини към призивите на Италия и индустрията за по-бързо преразглеждане на стандартите на ЕС за въглероден диоксид за автомобили.

Подкрепа за по-ранно преразглеждане

След среща с производители на автомобили и представители на профсъюзите, Хабек заяви, че ще подкрепи придвижването на планираното за 2026 г. преразглеждане на стандартите на ЕС за CO2 за автомобили и ванове. „Желанието на кръглата маса беше това да се случи още през 2025 г. Ще подкрепя това“, каза Хабек на пресконференция след срещата.

Възможни промени в сроковете

Ако преразглеждането бъде отложено, това може да позволи промени в текущия краен срок на производителите на автомобили до 2025 г. за намаляване на средните емисии на техните новопродадени автомобили с 15%. Индустрията се опасява, че това задължение може да доведе до милиарди евро глоби от следващата година.

Структурни промени на пазара

„Има смисъл да се заемем с това сега, т.е. да го направим малко по-рано, така че промените, които вероятно ще бъдат структурни на пазара, да могат след това да бъдат включени в целите, които са поставени през 2019 г.“, каза Хабек, позовавайки се на задълженията за 2025 г.

Забавянето на китайската икономика

Хабек цитира забавянето на китайската икономика, което се отразява на важния пазар за продажби за германските производители на автомобили, особено в областта на електрическата мобилност. Хабек обаче отказа да даде предложения за промяна на целта за 2025 г.

Подкрепа за забраната на бензинови и дизелови автомобили

„Не съм казал, че подкрепям автоматичното намаляване на целите“, подчерта той, посочвайки някои прогнози, които предполагат, че все пак целите за 2025 г. могат да бъдат постигнати от производителите на автомобили. Хабек също така защити фактическата забрана на ЕС за нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. (приета миналата година), заявявайки, че тя е от съществено значение за постигане на климатична неутралност до 2050 г. „Ако поставяте това под въпрос, вие поставяте под съмнение целта за климатична неутралност до 2050 г., аз не искам това. Абсолютно не“, каза вицеканцлерът.

Призиви за спешни действия

Автомобилната индустрия призова за спешни действия. „Конкурентоспособността и привлекателността като място за бизнес сега трябва да се превърнат в основен политически приоритет в Берлин и Брюксел“, каза говорител на индустриалната асоциация VDA в изявление след срещата с вицеканцлера в понеделник.

Италия и индустрията искат ревизия

По-рано този месец италианският премиер Джорджа Мелони и министърът на предприятията Адолфо Урсо предложиха преразглеждането на закона да се изтегли за първата половина на 2025 г. Въпреки това, за разлика от Хабек, Мелони остро критикува целта за 2035 г. Италианското правителство има за цел да представи своето предложение на конференция, организирана от унгарското председателство на Съвета в Брюксел в сряда.

Двустранни преговори

Според източници от министерството на икономиката, Урсо вече е провел двустранни преговори с автомобилните страни Испания, Австрия и Чехия, които се надява да включи. Индустриалната асоциация ACEA също призова за по-бързо преразглеждане на закона, цитирайки „дълбока промяна“ в геополитическата ситуация. Миналата седмица Европейската комисия защити целите за 2025 г., като отбеляза, че производителите на автомобили са имали време да се подготвят от 2019 г.

Натиск върху фон дер Лайен

Целите за 2025, 2030 и 2035 г. са част от един и същи закон. Това означава, че дори ако Комисията предложи ограничени промени в една от целите, Европейският парламент и Съветът на министрите са свободни да предложат по-големи промени в която и да е от целите, както сметнат за добре.

По-рано в понеделник Фридрих Мерц, който е лидер на консервативната опозиционна ХДС (ЕНП), каза, че е за премахване на фактическата забрана на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. „Ние подкрепяме отмяната на тази забрана и смятаме, че е погрешна“, каза Мерц пред журналисти в Берлин.

Мерц, който беше обявен за кандидат за германски канцлер за федералните избори догодина, каза, че ще обсъди въпроса с председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен в Брюксел следващата седмица, където ще присъства и на политическото събрание на Европейската народна партия (ЕНП). „Това, което ще направи новата Комисия през следващите дванадесет месеца, до голяма степен ще определи какво потенциално можем да направим заедно през следващите четири години, практически от края на 2025 г.“, каза Мерц, имайки предвид потенциалното си канцлерство.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news
Споделете статията в: