Франция въвежда нови регулации за по-чист въздух в борбата срещу замърсяването
Зони с ниски емисии: локален отговор на национално предизвикателство
Франция предприема конкретни мерки за ограничаване на движението на най-замърсяващите превозни средства. Тези ограничения, които засягат най-вече дизеловите мотори, пораждат множество въпроси сред автомобилистите. Кои градове са засегнати? Какви правила се прилагат? Как да се адаптираме към тези нови ограничения?
В стремежа си да подобри качеството на въздуха, Франция създаде Зони с ниски емисии мобилност (ЗФЕ-m) в няколко големи агломерации. Тези градски зони целят да намалят замърсяването чрез ограничаване на движението на най-замърсяващите автомобили.
В момента 12 френски метрополии са въвели това устройство:
- Париж
- Лион
- Марсилия-Акс
- Тулуза
- Ница
- Страсбург
- Гренобъл
- Руан
- Реймс
- Монпелие
- Сен-Етиен
- Клермон-Феран
Тези ЗФЕ-m използват системата от винетки Crit’Air за да идентифицират нивото на замърсяване на превозните средства. Колкото по-висок е класът Crit’Air (от 0 до 5), толкова по-чист се счита автомобилът.
Календар на ограниченията: къде и кога ще бъдат забранени дизелите?
Календарът за забрана варира според градовете. Париж и Лион са най-напреднали в този процес. Ето основните етапи:
- 2023 г.: Crit’Air 5 (дизел регистрирани преди 2001 г.)
- 2024 г.: Crit’Air 4 (дизел на над 18 години)
- 2025 г.: Crit’Air 3 (дизел на над 14 години, бензин на над 19 години)
- 2028 г.: Crit’Air 2 (всички дизели регистрирани преди 2011 г.)
Този график може да се променя в зависимост от подобряването на качеството на въздуха и решенията на местно ниво.
„Страсбург реши да запази своите ограничения въпреки подобряването на качеството на въздуха.“
Към по-чиста мобилност: предизвикателства и перспективи
Прогресивната забрана на най-замърсяващите дизелови автомобили е част от по-широка европейска стратегия. ЕС има за цел да забрани продажбата на всички нови превозни средства с вътрешно горене до 2035 г.
Тази промяна отговаря на сериозни здравни предизвикателства. Във Франция се изчислява, че 40 000 преждевременни смъртни случая годишно са свързани с фини частици, 7 000 от които директно приписвани на азотните оксиди, излъчвани от дизеловите мотори.
ЗФЕ-m и ограниченията на движението са само първата стъпка към преосмислена градска мобилност. Бъдещето е насочено към поглъщаме градове, с повече място за леки транспортни средства и чисти обществени транспортни средства.