Франция се обяви против санкциите по закона CAFE 2025
Франция настоява за отлагане на санкциите по закона CAFE 2025
Френският министър на икономиката Антоан Арманд сподели в интервю за „Ле Еко“, че страната ще предложи на ЕС да отложи или дори отмени санкциите за автомобилните марки, които не успеят да постигнат целите си за CO2 емисиите до 2025 г.
Задължителни изисквания по закона CAFE 2025
Нормата CAFE, валидна от 2021 г., изисква производителите да спазват средни емисии на CO2 за новите автомобили в Европа. В момента този праг е 95 г/км, а до 2025 г. ще бъде понижен на 81 г/км. Нарушаването води до глоби по 95 евро за всеки превишен грам CO2 на продаден автомобил. Целта е до 2030 г. новите автомобили да емитират максимум 50 г/км, а до 2035 г. – пълна електрификация.
Спиране на растежа на електрическия пазар
Само 13,1% от регистрациите на нови автомобили в периода януари-септември 2024 г. са 100% електрични, далеч от необходимите 20-25%. Сред причините са спирането на правителствените субсидии и липсата на зарядна инфрастуктура в някои региони. Без финансиране, високата цена на електрическите автомобили остава ключов проблем.
„Тези изисквания могат да подтиснат индустриалното развитие и да насърчат азиатските конкуренти.“ — Лука де Мео, председател на Асоциацията на европейските автомобилни производители.
Stellantis и реакцията на индустрията
Stellantis отбелязва, че правилата на CAFE са известни отдавна и не трябва да се променят. Групата смята, че производителите трябва да се адаптират. Въпреки това, гъвкавостта може да ги подпомогне, особено когато продажбите на хибридите надминават тези на електрическите модели. Санкциите биха могли да разклатят европейските инвестиции и да навредят в конкуренцията с азиатския пазар.
Последици и бъдеще за автомобилната индустрия
Според Арманд, наложените от 2025 г. глоби могат да отслабят индустрията и да имат негативен ефект върху инвестициите в нови технологии. Въпреки това, фокусът остава върху декарбонизацията на автомобилната индустрия, но без прекомерни санкции.