EURO NCAP: Време е за връщане на физическите бутони в автомобилите
ПРИЗИВ
В стремежа си да осигури по-безопасни пътища, Европейската организация за безопасност на автомобилите (Euro NCAP) призовава производителите да се откажат от прекомерната употреба на сензорни екрани в колите и да се върнат към физическите бутони за ключови функции. Въпреки че тестовете и оценките на Euro NCAP не са задължителни, влиянието им в индустрията е значително, тъй като петзвездната оценка често води до повишени продажби и по-ниски застрахователни разходи.
ТЕСТОВЕ
Euro NCAP проведе серия от тестове, които показват, че премахването на физическите бутони и разчитането единствено на сензорни екрани кара шофьорите да откъсват поглед от пътя за продължителни периоди, увеличавайки вероятността от инциденти поради разсейване. Матю Авъри, директор по стратегическото развитие в Euro NCAP, заяви:
„Прекомерното използване на сензорни екрани е проблем, разпространен в цялата индустрия, като почти всеки производител на автомобили мести ключови контроли на централните екрани, принуждавайки шофьорите да отвръщат поглед от пътя и повишавайки риска от катастрофи поради разсейване."
Нови тестове:
- За да стимулира по-интуитивно и безопасно управление, Euro NCAP планира да въведе нови тестове през 2026 г.
- Тези тестове ще оценяват положително автомобилите, които:
- Използват отделни физически бутони за основни функции.
- Разполагат с бутони, разположени на логично и леснодостъпно място.
- Минимизират нуждата от прекалено ангажиране с централния сензорен екран по време на шофиране.
Реакция на производителите:
Тази промяна в подхода на Euro NCAP отразява нарастващото безпокойство относно потенциалните рискове, свързани с разчитането на сензорни екрани в автомобилите. Докато тези интерфейси предлагат множество предимства, като например интегрирането на навигационни системи и мултимедия, те също така представляват предизвикателства по отношение на безопасността, тъй като могат да разсейват шофьорите.
Значение на промяната:
- Промяната в подхода на Euro NCAP е индикатор за нарастващото безпокойство за потенциалните рискове, свързани с прекаленото разчитане на сензорни екрани в автомобилите.
- Euro NCAP се стреми да балансира предимствата на сензорните екрани с необходимостта от гарантиране на безопасността на шофьорите и пътниците.
Примери за рискове, свързани със сензорните екрани:
- Проучвания показват, че шофьорите, които боравят със сензорен екран, са 4 пъти по-склонни да попаднат в инцидент.
- Дори кратко откъсване на погледа от пътя с висока скорост може да има фатални последици.
- Сензорните екрани могат да бъдат трудни за боравене при лоши метеорологични условия или при шофиране по неравни пътища.
Допълнителни аргументи в подкрепа на физическите бутони:
- Физическите бутони са по-интуитивни и лесни за употреба, без да е необходимо да се четат инструкции или да се търсят менюта.
- Те позволяват на шофьорите да управляват функциите на автомобила „на допир“, без да откъсват поглед от пътя.