Експертът Красимир Георгиев: Двойните и тройни глоби няма да намалят катастрофите
– Преди 10 дни в парламента бяха внесени още 100-ина поправки в Закона за движение по пътищата, някой глоби се увеличават двойно, други – тройно. КАТ предлага този законопроект от 2021 г. насам и чак сега стигна до Народното събрание. Как ще го коментирате, г-н Георгиев?
– Ще отговоря така: Нищо ново не е направено и нищо старо не е забравено. Ние продължаваме да тъпчем на едно място и да знаем само две неща – вдигаме глобите и виновни са шофьорите. И понеже всичко друго ни е много в ред, само по тези два показателя не сме направили достатъчно. Когато някои от КАТ казват, че щяло да има промяна, аз още преди да видя проекта за тази промяна, вече знам, че ще има завишаване на глобите и санкциите. Как вече толкова години не виждат, че това не води до никъде – нито намалява броят на пътно-транспортните произшествия, нито намаляват загубите за икономиката, нито са по-малко почернените семейства. Има много други проблеми, които трябва да се решат, преди да погледнем към повишаване на глобите. Но всичко, което е свързано с извършване на много работа, държавата тихомълком го заобикаля и на дневен ред изкарва само това, което няма да u коства нищо като усилие и труд. Просто имаме едни много мързеливи институции, а като добавим и че са некомпетентни, крайният резултат се вижда в такива проектозакони.
– А смятате ли, че изобщо ще има някакъв ефект върху пътната безопасност? КАТ се хвалят, че през 2023 г. са снимали с камери 1,6 млн. нарушения на скоростта, през 2022 г. – 1,2 млн. Миналата година прибрали 120 млн. лв. от глобите, предишната – 100 млн. лв. А България продължава да е на първо място в ЕС брой на загиналите?
– Точно тези данни са потвърждение на моята теза, че само със санкции и глоби не само че няма да се подобри ситуацията, а ще става още по-лоша. Двойните и тройни глоби, събраните милиони, няма да намалят катастрофите. КАТ подават тези данни за статистиката, но не искат да кажат къде са засечени тези милиони нарушения. Аз съм убеден, че ако се направи една проверка, поне в 50% от случаите ще се окаже, че тези нарушения са били на безопасни пътни отсечки, на които не стават много катастрофи, че камерите са слагани след знаци, които или липсват, които са закрити от клони или просто са безсмислени и е било обидно за водачите да ги спазват. Затова аз призовавам – нека като държава да оправим пътната инфраструктура, нека да оправим знаковото стопанство, нека да покажем на всички граждани, че сме цивилизована страна, която мисли за тяхното удобство и безопасност. А пък после онзи, който е дивак на пътя, да бъде най-сурово наказан. Вместо това какво виждаме – навсякъде липсва маркировка, но ако изискаме документи от Агенция „Пътна инфраструктура“ или от дадена община, ще видим, че всяка година се изписват фактури на едни фирми за тонове боя, с която могат да боядисат целия град, а не две пешеходни пътеки. Чудил съм се дали тези чиновници си дават сметка как ние като автомобилни инструктори учим младите водачи в градска среда, приличаща на джунгла без знаци и маркировки, да бъдат дисциплинарни, внимателни, да пазят останалите участници в движението.
– О, не само знаците и маркировките. Ами гърбиците? В „Труд news“ писахме, че 90 на сто от тях не отговарят на стандарта в наредбата, която после Върховният административен съд я отмени. Ами шахтите? Струва ми се, че ако в София има един капак на шахта, който не е хлътнал, трябва да извикаме телевизионен екип, за да го снимат за рубриката: „Невероятно, но факт“.
– Мога само да продължа...
Последвайте ни за още актуални новини в Google News
Прочетете цялата статия на следния линк: https://avto-moto.bg