EcoBest Challenge 2024: Разкрития за WLTP стандарта и истинската еко ефективност
Тазгодишното издание на EcoBest Challenge
Тазгодишното издание на EcoBest Challenge, организирано от международното жури на конкурса AutoBest, демонстрира сериозни отклонения в реалните резултати, които могат да бъдат отчетени на базата на въведения и приет на световно ниво стандарт WLTP.
Производителите не са виновни за отклоненията
Преди да разгледаме резултатите от тази година, е важно да се подчертае, че автомобилните производители нямат вина за отклоненията, регистрирани по време на тестовете и в реални условия. Данните, които марките анонсират като свободен пробег, са резултат от фирмени замервания, базирани на параметри, подадени от регулаторните органи.
Стандартът WLTP и реалните условия
За референция, WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedures) стандартът се извежда в резултат на изпитания в контролирана среда при температура от 14 градуса, без включени климатична система и светлини. EcoBest Challenge има за цел да покаже реалния свободен пробег на електромобил в абсолютно реални условия - в града, на магистралата, с включена климатична и мултимедийна система и светлини.
Участници и резултати
В тазгодишното издание на предизвикателството бяха включени 13 100% електрически автомобила, всеки на цена до 65 000 евро без данъци и преференции. Участниците бяха:
- Audi Q4 Sportback 45 e-tron S-Line Edition
- BMW i5 Touring eDrive40
- BYD Dolphin Design
- Fiat 600e La Prima
- Honda e: Ny1 Advance
- Hyundai Kona Exclusive Eco Pack
- Kia EV9 AWD GT-Line Launch
- Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina
- Mini Cooper SE
- Opel Corsa
- Tesla Model Y Long Range RWD
- Volkswagen ID.7 Pro
- Volvo EX30 Single Motor Ultra
EcoC1 показател и най-добри резултати
Един от основните коефициенти, които се замерват по време на изпитанията на EcoBest, е EcoC1, който демонстрира разликата между показанията по WLTP стандарта и реалните експлоатационни такива. Тази година с най-добър показател от 98.95% се отличи Audi Q4 Sportback 45 e-tron, което при WLTP показател от 476 километра, записа 471 километра в реални условия.
На второ място е BMW i5 Touring с показател от 87.99% (483 км срещу 425 км), а на трето е Kia EV9 с 85.94% (505 км срещу 434 км). Останалите участници също демонстрираха значителни разлики между WLTP и реалността:
- Opel Corsa - 83.29%
- Volvo EX30 - 83.19%
- Hyundai Kona - 83.14%
- Mini Cooper SE - 82.47%
- Lancia Ypsilon - 79.80%
- BYD Dolphin - 79.16%
- Honda e:Ny1 - 79.13%
- Volkswagen ID.7 - 77.15%
- Fiat 600e - 77.09%
Изненадващо, в дъното на подреждането остана Tesla Model Y с EcoC1 показател от 73% (600 км срещу 438 км).