BYD изпреварва Honda и Nissan по продажби в Китай
BYD изпревари Honda и Nissan, става седмият по големина автомобилен производител в света
Китайската компания BYD изпревари Honda Motor и Nissan Motor, за да стане седмият по големина автомобилен производител в света по продажби за второто тримесечие на годината. Движещата сила зад този скок са достъпните електрически автомобили, показват данните от производителя и MarkLines.
Ръст в продажбите през второто тримесечие
Продажбите на нови автомобили от BYD са нараснали с 40% до 980 000 единици за второто тримесечие, въпреки че повечето водещи автомобилни производители, включително Toyota Motor и Volkswagen Group, отчетоха спад. Голяма част от ръста на BYD се дължи на продажбите в чужбина, които се утроиха приблизително през годината до 105 000 броя.
Изкачване в световната класация
През април-юни 2023 г., BYD беше на 10-то място в света с продажби от 700 000 автомобила. За тези 12 месеца китайците изпревариха Nissan и Suzuki Motor, като биха Honda на тримесечна база за първи път през последното тримесечие.
Единственият японски автомобилен производител, останал с по-големи продажби от BYD, е Toyota, която води световната класация през април-юни с 2,63 милиона автомобила. „Голямата тройка“ в САЩ също са напред, въпреки че BYD бързо наваксва спрямо Ford Motor.
Глобална експанзия
Китайските Geely и Chery Automobile се класираха в топ 20 по глобални продажби за периода април-юни. Достъпните електромобили на BYD набраха скорост у дома, най-големият автомобилен пазар в света, като доведоха до 35% скок спрямо същия период на миналата година.
Предизвикателства за японските производители
За разлика от тях, японските играчи, чиято сила е при автомобилите, задвижвани с бензин, изостават. Продажбите на Honda в Китай са спаднали с 40% през юни и автомобилният производител планира да намали производствения си капацитет в страната с около 30%. Дори в Тайланд, където японските компании държат приблизително 80% пазарен дял, Suzuki прекратява производството, докато Honda намалява наполовина капацитета.
Международни мерки и реакции
Китай е изнесъл 2,79 млн. автомобила през периода януари-юни, със 780 000 повече от Япония. BYD отвори първия си задграничен завод за автомобили в Тайланд, с планове за допълнителни центрове в Унгария и Бразилия. Обмисля и производство в Мексико.
Разтревожени от потенциалното въздействие върху местните производители, САЩ повишиха митата върху произведените в Китай електромобили до 100%. Канада обмисля въвеждането на собствени мита. Европейският съюз през юли започна да налага допълнителни мита върху произведените в Китай електромобили и във вторник предложи в крайна сметка да повиши ставката до 36,3%. Сега BYD планира да построи нов завод в Турция, за да избегне митата.
Значение за японските производители
За японските играчи, които изостават, пазарът в Северна Америка - където китайските производители са непопулярни - става все по-важен. Тъй като търсенето на електромобили в САЩ се забавя, хибридите от Toyota и Honda се оказват популярни, но дали това ще компенсира спада в продажбите в Китай и другаде, остава да видим.