България ще е сред водещите производители на електромобили
e.GO Mobile залага много на бъдещата си фабрика в Ловеч
"Ще построим изцяло нов завод за електромобили в Ловеч и първата кола ще излезе оттам в началото на 2024 година", заявява в интервю пред Дойче Веле Али Везвай, председател на управителния съвет на германската фирма за електромобилност е.GO. Препечатваме целия текст:
Както бе официално съобщено, e.GO Mobile смята да произвежда автомобили в България. Министърът на икономиката в служебното правителство Кирил Петков преди време заяви, че сделката е в последния си стадий. Какво означава това?
Али Везвай: Към момента на официалното съобщение бяхме подписали нашето местно проектоспоразумение, но предстоеше Меморандумът за разбирателство по приоритетния инвестиционен проект да бъде одобрен от Министерския съвет. Получихме стопроцентова подкрепа от правителството - сделката бе одобрена единодушно!
Значи в общи линии бихме могли да твърдим, че сделката ни е вече в кърпа вързана?
Али Везвай: Абсолютно! Екипите ни, включително и тези на инженерите и архитектите в Германия, работят с пълна пара. Избран е теренът. През септември планираме да внесем строителната документация в общината и се надяваме да получим разрешение за строеж до края на годината.
Неотдавна България се състезаваше за милиардна инвестиция на Фолксваген и дори стигна до последния тур, конкурирайки се с Турция. Сделката обаче пропадна. Вие сте германски стартъп, специализиран в производството на електроавтомобили. С какво Ви убедиха условията в България сега, след като за Фолксваген те явно са били недостатъчно добри?
Али Везвай: Next.e.GO се различава от останалите класически производители на оригинално оборудване. Създадохме уникална и изключително иновативна микро-фабрика, която e високопроизводителна, икономически гъвкава и с краткотраен производствен цикъл, без да се нуждае от значителни ресурси - независимо дали става дума за земя, вода или нещо друго. Това, в последна сметка, са факторите, които всички заинтересовани страни трябва да отчитат, преди да вземат решение за такъв важен проект. Вече се спряхме на извънредно подходящо място в град Ловеч, където всички индустриални предпоставки са налице, така че веднага можем да започнем с реализацията на проекта.
Българското правителство също е заинтересовано да привлече инвеститори в производството на електрически автомобили, като се имат предвид структурните промени в автомобилната индустрия от една страна и нарасналото търсене от друга. С тази инвестиция от около 140 милиона евро заводът ще изведе България сред водещите производители на електромобили и ще увеличи атрактивността на този автомобилен сектор.
Твърди се, че инвестицията е в размер на 140 милиона евро. За стопроцентова пряка чужда инвестиция ли става дума или българската държава също ще се включи във финансирането на сделката?
Цялата статия може да прочетете на следния линк: https://auto.offnews.bg/