България е най-опасната страна за шофиране в ЕС

Лоши пътища, стари коли и несъобразена скорост
България оглавява класацията по най-опасни пътища в Европейския съюз според последния доклад на Европейския съвет за безопасност на транспорта. В негативния списък попадат още Румъния, Сърбия, Латвия и Хърватия.
Черната статистика – България с 526 жертви по пътищата за 2023 година
През 2023 година страната ни е регистрирала 526 смъртни случая в резултат на пътнотранспортни произшествия. Този брой е с цели 79% по-висок от средния за ЕС. Адвокат Силвия Петкова споделя за случай, при който шофьор е управлявал автомобил с над 7 промила алкохол в кръвта.
Основните причини за високия брой катастрофи у нас са несъобразената скорост, неправилните маневри и липсата на достатъчно добра пътна сигнализация.
„Пътните знаци и маркировката често са противоречиви, което обърква шофьорите“, допълва Петкова.
Необходима ли е промяна в законите?
Адвокат Петкова смята, че няма нужда от нови законодателни промени.
„През последните 20 години наказанията за пътни нарушения се увеличават, но жертвите по пътищата не намаляват. Това означава, че проблемът не е в липсата на наказания, а в тяхното прилагане и контрол“, пояснява тя.
Какво мислят шофьорите?
Водачите в България не са изненадани от негативната статистика. Мнозина посочват, че лошото състояние на пътищата, липсата на опит у някои шофьори и управлението на автомобили под въздействие на алкохол или наркотици допринасят за високия риск от катастрофи.
„Пътищата са в лошо състояние, с дупки дори по магистралите, а наклоните по завоите са обратни“, споделя един от анкетираните. Друг допълва: „Много хора не знаят как да шофират в тежки метеорологични условия или на магистрала с висока скорост“.
Автомобилният парк – още една причина за високия риск
Експертът по автомобилна безопасност Румен Дунев обръща внимание на техническото състояние на автомобилите. „Средната възраст на колите в България е над 17 години, а много от тях нямат модерни системи за подпомагане на водача. В Западна Европа автомобилите разполагат с технологии, които намаляват риска от катастрофи“, коментира Дунев.
Решението – дигитализация и по-строг контрол
Според Дунев един от начините за подобряване на безопасността е дигитализацията на обучението за шофьори. Така ще се гарантира, че курсистите преминават всички задължителни часове по кормуване. „Ако контролните органи бъдат обединени и има по-строг надзор, това ще доведе до намаляване на инцидентите“, подчертава той.
Очаква се новите изисквания за обучение на водачите да доведат до повишаване на цените на шофьорските курсове.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
