България е на едно от най-ниските места по брой на автомобили в Европа
България се намира сред страните с най-нисък брой автомобили на 1000 души в Европа
Според проучване на VISUAL CAPITALIST, което е базирано на данни от OICA (International Organization of Motor Vehicle Manufactures) и Eurostat, проведено през 2020 г. и обхващащо периода 2015-2020 година, България се нарежда сред страните с най-малко автомобили на 1000 души в Европа. Страната ни има 485 автомобила на 1000 души. В същото време страната ни е един от лидерите в негативен план, като имаме спад от 1% между 2015 и 2020 г. по отношение на брой автомобили на 1000 души, което е ни отрежда предпоследно място, като само Украйна ни изпреварва и заема позиция на дъното в Европа.
България и останалите страни
Когато сравняваме България с други региони, Северна Америка води по отношение на броя автомобили на 1000 души, като Канада и Съединените щати имат съответно 707 и 860 автомобила на 1000 души. В Азия/Океания/Близкия изток Нова Зеландия (869), Австралия (737) и Израел (612) имат повече автомобили на 1000 души от България. Аржентина (311) е лидер в Централна/Южна Америка, докато Бразилия (216) и Чили (246) заемат по-ниски позиции. Лидер в Африка е Либия (490), а Мароко (112) има ръст от над 4%, което се дължи на развитието на автоиндустрията в страната и проекта за построяване на фабрики в страната.
Няколко фактора могат да повлияят на броя на автомобилите в дадена страна. Икономическите фактори включват брутния вътрешен продукт (БВП) на глава от населението и нивото на безработица. Демографските фактори включват възрастовата структура и растежа на населението. Инфраструктурните фактори включват качеството на градския транспорт и пътнотранспортната инфраструктура. По всички тези параметри България изостава от Западна Европа.
Последици за България
Възможните последици от ниския брой автомобили включват по-ниска мобилност и зависимост от други видове транспорт. Хората може да имат ограничен достъп до работни места, образование и други възможности поради по-ниското разпространение на автомобилите. При равни други условия градският транспорт и таксиметровите услуги би следвало да поемат допълнителния трафик, но към момента това не се осъществява ефективно.
Разпределението на броя на автомобилите по региони в България показва значителни различия, като София, Варна, Пловдив и Бургас имат по-висок брой автомобили на 1000 души от по-малките градове и села. Въздействието на пандемията от COVID-19 върху броя на автомобилите остава неясно. Очаква се броят на електрическите превозни средства в България да нараства през следващите години.
България се е превърнала в една от страните с "най-застаряващ" автопарк в Европа. Поскъпването на автомобилите (нови и употребявани) през последните години ще отделичи страната от златната среда в ЕС по брой на автомобили на 1000 души. Необходимо е да се предприемат мерки, които да стимулират подмяната на остарелия автопарк и насърчаване ползването на модерен градски транспорт.