България: 2020-II?
Новата година все още не е настъпила
Не, не е въпрос толкова на математика за 1 клас, колкото на реалности: беглият преглед на европейската автомобилна чаршия недвусмислено сочи, че 2020 все още не е приключила. Вижте само: -19% в Германия (най-лошият февруари от 2007 г.), -21% във Франция, „перфектна буря“ в Испания, където краят на програмата за подмяна и повишената регистрационна такса доведоха до спад от цели 38%; заради все още активната си програма за стимулиране на подмяната Италия спада „само“ с 12%, но пък с 36-процентовия си срив англичаните маркират най-лошия втори месец от 1959-а. Добре, че са мощните държавни електромобилни субсидии, без които ситуацията би била още по-неприятна за описване.
На подобен катастрофичен фон и от пръв поглед българските -19% изглеждат почти нормално. Разликата е в почти-то: за разлика от големите пет в Европа, нашите предъвквани безкрайно тук макроавтомобилни показатели са толкова брутално лоши, че започвам да си задавам въпроса осъзнаваме ли реалната сериозност на положението, или притиснати от неизвестността на третата пандемична вълна, вътрешнополитическите си очаквания и дежурната глупост ни предстои да го проспим за пореден път. Както сме я подкарали, очертава се радикалната перспектива регулаторът да се сепне от вечния си зимен сън, чак когато паркът на НСО остане без жизнеспособни доставчици. На някои метафората може да се стори малко преувеличена, ала посоката е тази: поголовният спад неизбежно води до влошаване на качеството на автомобилната екосистема и представлява директна заплаха за жизнеспособността на обитателите й.
Цялата статия може да прочетете тук: https://kaloyanjelev.blogspot.com