Безопасно ли е да оставите колата на ръчна спирачка през зимата?
Когато настъпи зимата и падне сняг, някои системи в автомобила изпитват допълнително напрежение, особено когато влязат в контакт с вода, кал и сняг. Най-често засегнати са спирачните механизми, които са в непосредствена близост до главините на колелата и са изложени на агресивни влияния на околната среда. Какво се случва с ръчната спирачка и как да осигурим безпроблемната й работа?
Най-разпространеният вид ръчна спирачка е механичният. При него силата върху накладките се предава чрез лост в купето, който е със заключване, предотвратяващо връщането му обратно. Механизмът се затяга с метално жило. Проблемът е, че силата се предава през цяла система от лостове и задвижващи механизми, които при задействане са принудени да задържат товара в продължение на няколко часа, увеличавайки вероятността от повреди. Следователно механичното задвижване е предразположено към повреди и работи по-лошо след пет години.
Често се къса обвивката на жилото, през която навлиза вода и замръзва в студа, което може да доведе до блокиране на ръчната спирачка при нощните студове. Накладките също могат да замръзнат, когато вода проникне в механизма на задната главина и се концентрира между затегнатите накладки и повърхността на спирачния барабан. В този случай, размразяването се извършва с топла вода, излята върху барабана, след което спирачните механизми трябва да бъдат изсушени чрез няколкократно активно спиране. Дисковите спирачки замръзват по-рядко, тъй като са добре вентилирани и поради специфичната си конструкция не позволяват застояване на вода.
Ръчната спирачка трябва да е в добро състояние, тъй като винаги трябва да се активира. Съвременните ръчни трансмисии се различават по дизайн от по-старите и не могат да задържат колата на място без ръчна спирачка. При автоматичните трансмисии, оставянето на автомобила само в режим "P" може да доведе до ненужни натоварвания върху трансмисията. Следователно автомобилите с автоматични трансмисии също изискват активиране на ръчната спирачка.
Автоматичната паркинг спирачка се появи преди около 10 години в премиум сегмента, а след това навлезе и в масовия клас. Това е автоматичен механизъм, който работи без намеса на водача, активира се при изключване на двигателя и се изключва при натискане на педала на газта.
Автоматичната паркинг спирачка може да се използва дори при високи скорости, използвайки стандартната хидравлична спирачна система и ABS блок. При скорости под 10 км/ч се използва специално електромеханично задвижване. Електрическият мотор е свързан чрез задвижване със зъбен ремък към скоростна кутия, което увеличава затягането на задните накладки и здраво фиксира спирачния диск.
Проблемът с този тип паркинг спирачка е електромеханичното задействане. Не замръзва като жилото на ръчната, но може да възникне проблем при продължителен неподвижен престой, ако колата е стояла няколко седмици на мокро място. Възможно е и изгаряне на предпазител, което да доведе до спиране на работата на електрическия затягащ елемент.
Водачът може да активира електромеханичната ръчна спирачка дори при изключен двигател, но да я освободи само чрез включване на стартера и натискане на педала на спирачката. Следователно, ако колата не стартира, ще бъде невъзможно да я качите на авариен камион с товарна платформа или да я теглите. Трябва да се следи функционалността на акумулатора, а автоматичната паркинг спирачка изисква поддръжка и периодична проверка на задвижващия ремък на редуктора. Ако се счупи, механизмът спира да работи.