Автономните работи - още една стъпка към автономните автомобили
Американската компания вече разполага с флота от колесни роботи, доставящи храна във Великобритания.
Вече сме достигнали четвърто ниво (от пет) автономност на автомобилите - автомобилът се движи самостоятелно, но има и човек, който да се включи при екстремни ситуации. От друга страна, малките роботи-доставчици вече самостоятелно се придвижват по улиците на Нортхямптън, като единствено ги наблюдава човек в контролен център. Каква е тяхната тайна и могат ли автономните автомобили да се възползват от опита на малките роботи?
Роботите са създадени от Starship Technologies, американска компания с фабрика в Талин, Естония. След четири години на развитие, през 2018 г. компанията стартира първата услуга за доставка на стоки с роботи в Милтън Кейнс. Днес градът разполага с най-големия брой роботи-доставчици в света. Услугата се появява и в Нортхамптън в края на 2020 г . - сега разполагат с 30 робота, а още 60 са на път да влязат в експлоатация. Други роботи работят усилено в много американски градове, университети и колежи, както и във фабрика на Volkswagen в Европа, като се има предвид, че Daimler е акционер в Starship.
За да се придвижват роботите, захранвани от батерии, които имат максимална скорост от 4 мили в час и живот на батерията от 16 часа, "виждат и усещат" заобикалящата ги среда с помощта на 10 камери, 3D радари и ултразвукови сензори. Те следват предварително начертани маршрути и триангулират позицията си, вместо да бъдат ръководени от GPS. Триковете на роботите включват възможността да задвижват на заден ход шестте си колела, както и да се въртят около собствената си ос, което им позволява да избягват приближаваща се кола, когато пресичат път.
Настрана сензорите и камерите, "machine learning" е ключът към това как роботите се придвижват без инциденти. Докато се движат, те непрекъснато добавят към своята база данни информация, като се учат да различават приближаващо превозно средство от отражението му в локва. „Докато разработчиците в света на леките автомобили залагат на все по-усъвършенстван хардуер, ние инвестираме в софтуера, който задвижва machine learning.“ - казва Хенри Харис-Бурланд, директор маркетинг в Starship Technologies
Далеч от технологията, Харис-Бурланд казва, че спечелването на общественото доверие и одобрение за роботите е жизненоважно: „Въпреки че нашите роботи правят само 4 мили в час и не са по-високи от средното куче, хората и общностите все още могат да се чувстват застрашени от тях , така че трябва да ги подготвим. "Разговори с местни съветници, изпращане на писмо до жителите, диалог с групи от общности във Facebook, срещи с местни благотворителни организации, чиито клиенти може да се чувстват обезпокоени от присъствието на "тротоарни роботи" и посещения в училища - всичко това помага да се проправи път и да се успокоят страховете"
Подходът на Starship е одобрен от експерти в света на автономните превозни средства. Дейвид Хайнд, главен учен в Лабораторията за транспортни изследвания, и Адам Гристок, технически консултант в Smart Mobility Living Lab London, в момента работят със Servcity, подкрепен от правителството на Обединеното кралство проект за градска мобилност, натоварен да разбере как автономните превозни средства могат да се превърнат в ежедневие за всичко. „Важна цел при разработването на автономни градски превозни средства е, че те трябва да станат скучни и просто част от заобикалащата ни среда“, казва Хинд. „Спечелването на сърцата и умовете в общността в самото начало е ключът към постигането на това.“
Гристок се възхищава как роботите на Starship се справят с натоварените, неподредени тротоари. „Скоростта им може да е по-ниска, но изискването за възприемане на опасностите и вземане на решения за част от секундата е същото като при автономните превозни средства, движещи се по пътищата“, казва той.
Времето ще покаже дали при разработването и тестването на 5-то ниво автономност при автомобилите ще се ползва технология от малките роботи-доставчици.