Автомобилни компании в Европа са заплашени от огромни глоби за превишаване на емисиите
Защо европейските автомобилни производители се фокусират върху хибриди и електромобили?
Замисляли ли сте се защо автомобилните производители в Европа са обсебени от хибриди и електромобили? Разбира се, те искат да защитят нашия крехък свят чрез намаляване на емисиите, но има и сериозни финансови последици, ако не намалят автомобилите, които консумират много гориво. За всеки грам над целевите емисии, установени от ЕС, производителите плащат глоба от €95.
Глобите се натрупват бързо
Това не изглежда много, когато става въпрос за гиганти като Volkswagen Group или Stellantis. Въпреки това, тези глоби бързо се натрупват, защото се прилагат за всеки продаден автомобил. Това може да доведе до огромни глоби, възлизащи на стотици милиони евро, ако компанията не продава достатъчно хибриди и електромобили, за да компенсира продажбите на автомобили с вътрешно горене.
Малки и електрифицирани двигатели
Това е една от причините, поради която downsizing-ът е в пълен ход и трицилиндровите двигатели стават норма, а не изключение в Европа. Разпространението на по-малки, електрифицирани двигатели има глобално въздействие, защото Европа е един от най-важните региони за автомобилната индустрия. Производителите трябва да се адаптират към строгите регулации на ЕС, което влияе върху разработването на нови автомобили и двигатели.
Целеви емисии и бъдещи предизвикателства
Текущата цел за средни емисии на флотата е 115.1 г/км (според WLTP цикъла) и ще намалее с около 19% през 2025 г. до 93.6 г/км, което поставя под риск повечето производители. Според анализ на Dataforce, само Tesla и Geely са под бъдещата цел за 2025 г. Европейската комисия определя целите на всеки производител въз основа на средната маса на флотата му. Това означава, че компаниите, които продават повече SUV, имат по-високи цели от тези с по-малки превозни средства.
Глобите през 2020 г.
През 2020 г. производителите на автомобили платиха около €510 милиона за неспазване на целите за намаляване на емисиите на CO2, които тогава бяха по-леки. Автомобилните компании са на кръстопът. Да продължат да произвеждат автомобили с вътрешно горене или да се насочат изцяло към електромобили? Изкушението е за последния сценарий, но субсидиите от правителствата в Европа са значително намалени или напълно премахнати, което се отразява на търсенето от страна на клиентите.
Пазарен дял на електромобилите
През първите шест месеца на годината, чисто електрическите автомобили имат само 12.5% пазарен дял в ЕС, според данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Това е малко по-лошо от първата половина на 2023 г., когато електромобилите представляваха 12.9% от общите доставки. При плъгин хибридите ситуацията е същата – техният пазарен дял намалява от 7.4% до 6.9%. От друга страна, обикновените хибриди се увеличават от 25% до 29.2%, според ACEA.
Анализът на ACEA показва, че дори дизелите все още са пред електромобилите през първите шест месеца на годината, с пазарен дял от 12.9% срещу 12.5% за електромобилите. Въпреки това, дизелите са намалели в сравнение с януари-юни 2023 г., когато представляваха 14.5% от новите автомобилни продажби в Европа. Ще виждаме все повече хибриди и електромобили от производителите, които оперират в Европа, предвид предстоящите цели за емисии през 2025 г. и по-строгите ограничения от 2030 г.