АКВАПЛАНИНГ – МОЖЕМ ЛИ ДА ГО ИЗБЕГНЕМ?
Два са основните фактори, които водят до аквапланинг: високата скорост и дълбоката вода. Съветвам всеки шофьор да отдели малко време, да се запознае теоретично с явлението, да обмисли какво се случва, за да има решение как да постъпи. А по-долу ще ти разкажа повече за това явление. Продължи да четеш.
Есента е тук. Природата лека-полека започна да се променя, а дърветата да се обличат в злато. Дъждовете са нещо обичайно по това време на годината. За съжаление това означава по-опасни пътища и риск за пътуващите по родните пътища и магистрали. А другата седмица отново ни чакат дъждове.
Шофирането по време или след силен дъжд може да подложи уменията ти на внезапно изпитание. Особено там, където има лоша инфраструктура, коловози от тежкотоварния трафик и неравности, в които се събира вода. Локвите често стават причина за аквапланинг – едно от най-опасните явления за автомобилиста.
Всеки шофьор трябва да отдели малко време, да се запознае теоретично с явлението, да обмисли какво се случва, за да има решение как да постъпи.
Какво е аквапланинг?
Аквапланингът (водна възглавница) възниква, когато между гумите на превозното средство и пътната настилка има слой вода. Това води до загуба на сцепление. Не е задължително водата да бъде например една педя. Локвата може да е дълбока едва сантиметър и пак да се получи аквапланинг. Особено опасно става, когато и при четирите колела едновременно липсва контакт с пътната настилка. Тогава автомобилът става абсолютно неуправляем.
Често шофьорът не може да прецени колко дълбока е насъбралата се върху асфалта вода. Ако стъпи с висока скорост върху нея, гумата не може да пробие повърхността и да скъса водния филм. Просто се повдига и се плъзва по нея. Допирът с асфалта изчезва, с това и сцеплението. Когато гумите за износени, невъзможността да изтласкат водата е още по-голяма.
Гумата има шарки, които са проектирани да отведат водата, когато автомобилът минава през нея. Според публикации в сайта на световния производител на автомобилни гуми Continental новите гуми могат да разпръснат до 30 литра вода в секунда при 80 километра в час. Ако дълбочината на протектора е 3 мм, те все още могат да изтласкат водата, но не толкова ефективно. При дълбочина на протектора 1,6 мм изместването на водата намалява драстично. Спирачният път също е по-дълъг.
Цялата статия може да прочетете на следния линк
Източник: www.уили.com