известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Адаптивният круиз-контрол води до повече инциденти според ново изследване

Екип MyVe
Екип MyVe
06:42 | 12.02.2025
Време за четене: 03:05 мин.
Адаптивният круиз-контрол води до повече инциденти според ново изследване

Автомобилният асистент може да увеличи риска от инцидент

Напредъкът в автомобилните технологии е довел до множество системи за помощ на борда на съвременните автомобили. Теоретично, тези системи не само намаляват стреса, но и добавят ниво на безопасност. Реално, те често постигат точно това. Въпреки това, ново изследване разкрива, че круиз-контролът може да има противоположен ефект.

Преглед на изследването

Холандски изследователи анализираха информация от цял свят относно ефективността на автоматизираните системи за помощ на водача (ADAS) за намаляване на катастрофите. Изследването се фокусира върху 28 специфични функции на превозните средства - от обикновени информационни функции като мониторинг на налягането в гумите до камери, навигационни системи и активни системи за безопасност, като аварийно спиране.

Категоризация на системите

Системите бяха категоризирани в четири нива на взаимодействие:

  • Информиращи системи - нисък контрол и спешност;
  • Системи за предупреждение - нисък контрол и висока спешност;
  • Интервениращи системи - висок контрол и висока спешност;
  • Системи за повишаване на комфорта - висок контрол и ниска спешност.

Резултати от изследването

Изследването показа, че първите три категории или нямат ефект, или намаляват вероятността от катастрофи. Например, система за поддържане на лентата намали катастрофите с 19,1%, а система за наблюдение на водача с 14%. Това са системи за предупреждение и интервенция, които получиха най-високи оценки.

Круиз-контрол и безопасност

Обикновенният и адаптивен круиз-контрол бяха единствените системи, които увеличиха вероятността от катастрофи. Като системи за повишаване на комфорта, обикновеният круиз-контрол беше свързан с повишение от 12%, докато адаптивният круиз-контрол показа повишение от 1,8%. Според данни, понякога адаптивният круиз-контрол може и да намали риска.

„Разсейването на водача е основната причина за тези резултати, което е особено вярно за обикновения круиз-контрол.“

Адаптивният круиз-контрол, който автоматично регулира ускорението и спирането, може да доведе до липса на внимание от страна на водача. Изследването посочва, че не всички системи за аварийно спиране могат да открият бавно движещи се или статични обекти. Това може да създаде измамно чувство на увереност у водача, като се доверява на системата да спре, когато това не е възможно.

В заключение, независимо от наличието на системи за помощ в автомобила, винаги е отговорност на водача да се грижи за безопасността.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news

Свали мобилното приложение MyVe и ползвай всички услуги напълно безплатно:

Google Play Apple AppStore AppGallery
Споделете статията в: