известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Карти
Назад

24 часа на Льо Ман: кога ще настъпи ерата на водорода?

Екип MyVe
Екип MyVe
08:00 | 26.08.2025
Време за четене: 04:35 мин.
24 часа на Льо Ман: кога ще настъпи ерата на водорода?

Организаторите и конструкторите гледат към 2028-2030 г.

24-те часа на Льо Ман и световният шампионат по издръжливост WEC искат да превърнат пистата в лаборатория за водородни автомобили. Проектът се движи, но остава без точна дата за старт на официална категория H2.

Под прозрачна капсула сред феновете стои Toyota GR LH2 Racing Concept. Колата прилича на хиперкар и има двигател с вътрешно горене, захранван с водород. Първите тестови обиколки са планирани до няколко месеца.

„Това е първа крачка. Тази кола трябва да докаже, че технологията работи.“ — Кадзуки Накаджима, вицепрезидент на Toyota Gazoo Racing Europe.

Защо водород, а не батерии

Форматът „издръжливост“ трудно се съчетава с батерийни електромобили. Зареждането им отнема над 10 минути, докато сегашните хиперкари зареждат гориво за 30 секунди. Пълнене с газообразен H2 вече е възможно за около 90 секунди.

Интересът на производителите расте

Toyota остава пионер

Компанията продава Mirai вече десет години и тества Corolla H2 в японския шампионат Super Taikyu. Сега залага и на GR LH2.

Alpine също се включва

Френската марка показа концепта Alpenglow HY6.

„Не е тайна, че работим по този път.“ — Бруно Фамен, директор на Alpine Motorsports.

Други наблюдатели

Hyundai-Kia ще влезе във WEC през 2026 г. с Genesis. Ferrari следи темата и дори патентова водороден болид с обърнат редови шестцилиндров двигател.

Първоначално дебютът трябваше да е през 2024 г. Схемата предвиждаше общо шаси и свобода в задвижването. Проектът не стартира. Сега ACO говори за 2028 г., но без фиксирана дата.

Традиционният подход използва горивна клетка и електромотор. Така работят серийните Toyota Mirai и Hyundai Nexo и прототипите Mission H24.

Alpine и Toyota разработват ДВГ H2. Според инженерите преходът от бензин към водород изисква основно нови инжектори и оптимизиране на въздушната верига.

Първо се използваха 700-барови газови резервоари. Сега консенсусът е към течен водород при –253 °C. Плътността се удвоява, а престоят в бокса може да падне до 40 минути. Изискват се обаче нови изолации и по-устойчиви помпи.

Регулации и безопасност

ФИА утвърди първия регламент за течен H2 в резервоарите. Въпросите за инфраструктурата и цената на оборудването остават. Някои трасета, като Спа, Льо Ман и Фуджи са готови да приемат технологията първи.

Сегашните хиперкари са популярни и хомологацията им е удължена до 2032 г. H2 автомобилите може да получат повече мощност или аеродинамични облекчения, за да компенсират по-голямата маса и по-дългите спирания.

ДВГ H2 не отделя CO₂, но генерира NOx. Варианти за намаляване са електрически турбокомпресор и управление на сместа. ФИА трябва да балансира и между ДВГ H2 и горивната клетка.

Следващите стъпки

ACO и производителите искат общи компоненти, за да се избегне скъпоструваща надпревара. Предстои изготвяне на задания, търгове и договори. Toyota вече приема 2028-2030 г. за реалистичен хоризонт.

„Ние сме на стартовата линия; всичко зависи от готовността на конструкторите.“ — Бернар Никло, отговорник „водород“ в ACO.

По време на тазгодишното издание публиката вижда макетите на H24EVO, Toyota GR LH2 и Alpine Alpenglow H6. Total осигурява мобилна H2 станция за демонстрации.

Водородът предлага път към декарбонизация на състезателните серии, без да жертва зрелището. Времето обаче притиска ACO и ФИА да финализират правилата. Без ясен регламент няма как играта да започне.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news

Свали мобилното приложение MyVe и ползвай всички услуги напълно безплатно:

Google Play Apple AppStore AppGallery
Споделете статията в: